Fotografiile realizate în ultimele zile pe râul Bega au șocat pe toată lumea: apa e maro, e plin de ierburi, iar la maluri se adună pet-uri și pungi. Primarul Nicolae Robu a constatat și el acest lucru, dar Administrația Apelor are o veste proastă: peisajul rămâne neschimbat pentru mai multe luni.
Ultima decolmatare a râului Bega a fost efectuată în perioada 2008-2010 și a costat în jur de 17 milioane de euro. Banii au provenit dintr-un împrumut de 61 milioane de euro, luat de România de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei și destinat finanțării proiectului privind apărarea împotriva inundatiilor in zona de sud-vest țării. Ecologizarea făcută la vremea respectivă reprezenta prima etapă a procesului de reluare a navigației comerciale și turistice.
Între timp, a început un proiect de reabilitare a malurilor, dar, în prezent, Bega arată dezolant. Apa are o culoare maro-verzuie și e plină de plante, care au început să formeze adevărate „insule”, iar la marginea canalului plutesc în voie pet-uri și alte deșeuri. Primarul Nicolae Robu a constatat și el, cu uimire, în ce hal arată Bega. „Nu era așa… acum după ploile din ultima vreme, probabil că a răbufnit vegetația. Chiar nu m-am plimbat în ultima vreme pe malul apei și nu mi s-a sesizat că vegetația a ajuns să năpădească Bega chiar în așa hal”, a declarat edilul. Acesta spune că va vorbi cu reprezentanții ABAB. „Se impune o intervenție de urgență. Bega ar trebui să fie curățată din nou, Administrația Apelor se ocupă de acest aspect. Nu am discutat cu ei încă, dar o voi face cât de curând”, susține Robu.
Cei de la Administraţia Bazinală de Apă Banat spun însă că Bega va arăta la fel până anul viitor. „Întrucât unele lucrări vizează refacerea structurii de reazem a protecţiei de mal care se află sub nivelul debitului de apă tranzitat prin Canalul Bega în Timişoara, a fost necesară măsura de coborâre a nivelului apei. Acest nivel va fi menţinut pe tot parcursul execuţiei lucrărilor, adică până în martie 2015. Odată cu finalizarea lucrărilor, se va elimina şi vegetaţia apărută pe Canalul Bega”, precizează Sorina Neaga, din partea ABAB. Canalul Bega este primul canal navigabil construit în România. Lungimea totală navigabilă era de 44 kilometri pe teritoriul României și 72 kilometri pe teritoriul Serbiei. Canalizarea râului Bega a început în 1728, în amonte de Timișoara, iar în noiembrie 1732, pe canal a circulat primul vapor, până la Pancevo. În 1869, pe canalul Bega s-au făcut primele curse de pasageri, Timișoara devenind astfel primul oraș de pe teritoriul României care utiliza acest mijloc de transport în comun. Navele de pasageri au fost retrase în 1967.
Invalid Displayed Gallery
Comentarii prin facebook