CNAIR trebuie să pună la dispoziția Asociației Pro Infrastructură actul prin care a reziliat contractul cu asocierea Salini-Impregilo pentru secțiunea E a lotului 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, cea cu faimoasele tuneluri pentru urși. Este decizia Tribunalului București, care poate fi atacată de drumari.
Secțiunea D a lotului 2 din Autostrada A1 Lugoj – Deva are aproximativ patru kilometri și este într-un stadiu de execuție foarte avansat, constructor fiind Salini-Impregilo. Chiar dacă va fi finalizată, asta nu înseamnă că pe autostrada se va putea circula prea curând. Secțiunea E, un tronson pe care CNAIR nu l-a predat niciodată constructorului, este total în aer. „Această bucată (secțiunea E – n.r.) a fost scoasă din contract prin «încetare parțială» în anul 2017 (…) Legătura cu lotul vecin se realizează prin secțiunea E (aproximativ 9 km) care nici până astăzi nu a fost scoasă la licitație, deși oficialii CNAIR au promis că vor face acest lucru în repetate rânduri: în cursul anului 2017, apoi februarie 2018, apoi martie”, notau cei de la Asociația Pro Infrastructură, în aprilie 2018. Lucrurile stau în felul următor: CNAIR a cerut constructorului Salini-Impregilo să facă un proiect tehnic pentru secțiunea E, care conține vestitele tuneluri pentru urși. Italienii au făcut proiectul, dar CNAIR a decis să nu plătească și, ulterior, a reziliat contractul. Compania de drumuri nu are, în acest moment, un proiect tehnic pe baza căruia să poată licita secțiunea E.
Cei de la API au solicitat CNAIR documentul de reziliere / „încetare parțială” a contractului semnat cu Salini-Impregilo pentru lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva. S-au lovit însă de un refuz categoric, așa că s-au adresat instanței. Pe 4 mai a venit prima sentință. „Asociația Pro Infrastructură a câștigat primul proces intentat CNAIR ca urmare a refuzului de a ne pune la dispoziție actul prin care s-a reziliat/«a încetat parțial» contractul semnat cu asocierea Salini-Impregilo pentru lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva. Am explicat de nenumărate ori de ce este important felul în care s-a scos din contract Secțiunea E (Margina-Holdea), cea care conține vestitele tuneluri «pentru urși». Deși legislația este clară și fermă, conducerea CNAIR, în frunte cu Directorul General Ștefan Ioniță, abuzează și încalcă legea cu bună știință, arătând respect zero față de cetățeni, dând dovadă de incompetență crasă, dispreț, nepăsare și rea-voință (…) Este o mică-mare victorie a societății civile (și a bunului simț) prin care Tribunalul București recunoaște dreptul nostru de a primi aceste documente. Hotărârea nu este definitivă, CNAIR putând face recurs în 15 zile. Cel mai probabil vor merge până la capăt, în loc să-și admită vina și să pună imediat în aplicare decizia instanței. Suntem însă convinși că și Curtea de Apel ne va da dreptate”, au anunțat cei de la API.
Asociația are pe rol, în acest moment, șase procese cu CNAIR, după ce a solicitat mai multe documente de interes public, printre care rapoarte intermediare din studiile de fezabilitate, grafice de lucrări sau procese-verbale de recepție. De asemenea, este pe rol și o acțiune contra Ministerului Fondurilor Europene, care a refuzat să ofere spre consultare scrisoarea prin care Comisia Europeană critică și cere lămuriri despre proiectul Magistralei M6 de metrou (1 Mai-Aeroportul Henri Coandă).
Comentarii prin facebook