„Cred ca un exemplu de regionalizare mai apropiat de realitatile noastre este cel al Poloniei”

Consilierul judeţean liberal Viorel Coifan, expert în administraţie, susţine că regionalizarea României ar trebui să se facă după modelul Poloniei. Fostul preşedinte al Consiliului Judeţean Timiş spune însă că nu poate fi de acord sub nicio formă cu regionalizarea propusă în grabă de guvern. Subiectul regionalizării este văzut de Coifan, în contextul actual, ca o distragere a atenţiei opiniei publice de la sărăcie, şomaj şi dictatură.

În ce condiţii sunteţi de acord cu regionalizarea propusă de guvern?
Popularitatea temei regionalizării şi a noţiunii de regiune contrastează cu dificultatea pe care o întâlnim atunci când dorim să le definim. În accepţiunea Consiliului Europei, regiunile sunt „entităţi situate imediat sub nivelul statului central, dotate cu reprezentativitate politică, asigurată de un consiliu regional ales sau printr-o asociaţie sau organism constituit la nivel de regiune de către colectivităţile situate pe următorul nivel inferior”. Or, cu această aşa-zisă regionalizare propusă de un guvern ecou fidel al Cotocenilor nu pot să fiu de acord în niciun fel de circumstanţe. Regionalizarea nu înseamnă doar o nouă împărţire administrativ-teritorială a ţării, crearea unor judeţe mai „mari”, ci o nouă construcţie a cărei finalitate trebuie să asigure o dezvoltare socio-economică durabilă în beneficiul direct al cetăţenilor. O astfel de întreprindere, cu efecte profunde asupra evoluţiei societăţii româneşti, nu se comunică peste noapte.

Poate fi folosită regionalizarea ca armă electorală? Se doreşte acest lucru?
Evident că, în actualul context, subiectul regionalizării este un instrument-armă, dacă vreţi, din recuzita actualei vremelnice puteri. Pe de-o parte, ca să distragă atenţia opiniei publice de la adevăratele probleme ale societăţii româneşti: sărăcie, şomaj, corupţie, exodul tinerilor, decredibilizarea instituţiilor statului, perspectiva sumbră a dictaturii, iar pe de altă parte, să asigure mecanisme de conservare ale actualelor structuri ale puterii.

Modelul cărei ţări europene ar trebui adoptat în cazul regionalizării?
Înainte de a căuta modele în altă parte, trebuie să reflectăm asupra necesităţii regionalizării, a finalităţii ei, a specificului nostru etc. În Europa există multe modele de regionalizare. începând cu Franţa şi terminând cu Spania şi Italia, nemaidiscutând de statele federale, adică Germania, Austria şi Elveţia. Cred însă că un exemplu de regionalizare mai apropiat de realităţile noastre este cel al Poloniei. Acolo există trei niveluri administrati-teritoriale situate sub nivelul statului: gmina, comuna ce poate fi rurală sau urbană, poviat – judeţul, voivodat – regiunea. Între aceste niveluri administrative se împart responsabilităţile, dar şi resursele financiare.

Care ar fi cele mai importante beneficii ale acestei regionalizări?
Dacă regionalizarea este scoasă din contextul mai larg al unei reforme structurale a administraţiei publice şi se rezumă doar la un alt decupaj al teritoriului naţional, beneficiile vor fi modeste şi într-un orizont de timp relativ îndepărtat. Dacă însă ea va constitui un element al unei astfel de reforme ale cărei principii, obiective, calendar, responsabilităţi etc. au fost clar formulate şi democratic elaborate, atunci putem spera ca România să devină un stat modern, capabil să utilizeze efectiv potenţialul economic, social şi politic. un stat care funcţionează în acord cu proceduri clare şi transparente şi care este permanent controlat de aleţii locali/centrali, un stat capabil să gestioneze crize şi să menţină standardele ordinii şi siguranţei publice, un stat în care comunităţile locale şi regionale pot să-şi reconstruiască identităţile proprii şi să gestioneze propriile treburi respectându-se principiul subsidiarităţii la fiecare nivel al guvernării, un stat care se achită de obligaţiile către propriii cetăţeni, dar şi către comunitatea internaţională.

Ce dezavantaje aduce regionalizarea?
Dacă ea este prost gestionată, beneficiile enunţate anterior nu se produc. Mai mult, dacă ea este confundată cu regionalismul, se pot produce derapaje, începând cu cele economice şi terminând cu cele politice. Tendinţe centrifuge pot apărea oriunde autenticele scopuri ale regionalizării nu sunt înţelese. Pot să vă dau un exemplu local. În fosta regiune Banat, desfiinţată în 1968, municipiul Arad a fost defavorizat sub mai multe aspecte, iar sechelele din mentalul colectiv arădean în raport cu judeţul Timiş se mai păstrează şi azi.

Cât de oportună este această comasare a judeţelor în perioadă de criză?
Nu are niciun sens. Există regiuni de dezvoltare, care, dacă ar funcţiona la parametrii proiectaţi, nu s-ar putea invoca leit-motivul capacităţii reduse de absorbţie a fondurilor structurale.

La cât pot ajunge costurile regionalizării României?
Înainte de a discuta despre costuri ar trebui să existe un proiect, rezultat al unei largi dezbateri publice, un calendar exprimat în termeni de acţiuni, durate şi responsabilităţi. Dar şi o voinţă politică legitimată de susţinere natională, ceea ce nu e simplu! Un astfel de proces ar trebui să parcurgă mai multe faze: cea preparatorie, în care se definesc principiile reformei administrative, obiectivul general, scop, misiune etc., se stabileşte grupul de lucru, calendar şamd, faza legislativă, în care se elaborează legile suport ale procesului, faza de implementare, în care se aplică reforma, se informează publicul şi se formează organele administrative noi alese. În aceste condiţii, în România, costurile devin destul de mari din cauza absenţei celor mai multe dintre aceste elemente definitorii. Cât de mari nu pot să mă pronunţ.

Actualele judeţe ar trebui desfiinţate în cadrul regiunilor sau această regiune să fie doar o structură administrativă deasupra judeţelor?
Actualele judeţe nu trebuie desfiinţate. Ele trebuie menţinute pe nivelul al doilea al ierarhizării administrativ-teroriale, între nivelul local şi regiune.

Cum trebuie ales preşedintele regiunii?
Subiectul este de discutat. În Franţa, preşedintele Consiliului Regional este ales indirect dintre consilierii regionali. Acolo, atât primarul, cât şi preşedintele Consiliului General – echivalentul consiliului judeţean la noi – sunt aleşi dintre consilieri. În Italia, preşedintele unui astfel de consiliu este ales direct. În România, datorită specificităţii legii electorale, preşedintele ar putea fi ales direct.

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


ISHO

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Distracție pe patine 29 noiembrie - 11 ianuarie

Sport vezi arhiva Sport

Jucător de națională, primul transfer la SCM USV Timișoara pentru noul sezon

Un jucător de linia a doua este primul transfer al echipei bănățene de rugby pentru sezonul 2026. Este vorba despre Ștefan Iancu, un jucător în vârstă de 27 de ani. Iancu a jucat la CSM Știința Baia Mare cu începere din 2020, cu excepția unei scurte experiențe la Chinnor, în Anglia. Într-a doua parte a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Jucător de națională, primul transfer la SCM USV Timișoara pentru noul sezon
L'architect du beaute

Social vezi arhiva Social

Economic vezi arhiva Economic

Primăria Moşniţa Nouă a câştigat o amplă finanţare pentru un proiect de extindere a sistemului de alimentare cu apa si canalizare

Luni, 22 decembrie, Admnistraţia Fondului de Mediu (AFM) a publicat lista proiectelor aprobate pentru finanțare prin Programul privind sistemele de alimentare cu apă, canalizare și epurare a apelor uzate. Pe al doilea loc la nivel naţional s-a situat obiectivul de investiții “Extinderea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare menajera din comuna Moșnița Nouă, jud....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Moşniţa Nouă a câştigat o amplă finanţare pentru un proiect de extindere a sistemului de alimentare cu apa si canalizare

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

În zona Văii Jiului a fost pus la punct și pornit un sistem de transport public care ar putea fi aplicat și în județul Timiș în perioada următoare. Acolo, este vorba despre Green Line, un sistem de transport integrat care conectează toate orașele Văii Jiului. Proiectul este rezultatul colaborării tuturor administrațiilor locale din Valea Jiului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Valea Jiului o ia înaintea Timișului. A devenit funcțională, cu bani europeni, rețeaua Green Line, de transport public județean
Societatea timișoreană Aquatim este partener în cadrul unui proiect european, ”Incluziune și sustenabilitate în Muzeele Apei” care include mai multe organizații similare, care au muzee ale apei. Cu o finanțare de 60.000 de euro și o durată de 24 de luni, inițiativa reunește parteneri din trei țări europene: Stichting Museum BroekerVeiling (Olanda) – lider de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Muzeul Apei de la Timișoara va oferi expoziții și evenimente mai atractive pentru public, în urma unui proiect european
Luna decembrie aduce speranță și bucurie prin intermediul campaniei „Zâmbete în prag de sărbători”, organizată de Centrul de Suport Oncologic Nu Ești Singur, ajunsă în acest an la cea de-a patra ediție. În cadrul campaniei, 250 de cadouri au fost oferite pacienților care urmează tratamente oncologice la clinica Oncocenter, fiecare dar transformându-se într-un zâmbet și...
Citeşte tot articolul Citeste articolul „Zâmbete în prag de sărbători” – ediția a IV-a, un gest de solidaritate pentru pacienții oncologici
Municipalitatea timișoreană e cu un pas mai aproape de realizarea unui proiect gândit de ani buni de zile, realizarea unei parcări în vecinătatea clădirii Pieței Iosefin. Acolo a funcționat în urmă cu mulți ani o parte din vechea piață, fiind cunoscută acea zonă pentru comercianții de pești de acvariu sau păsări ”de colivie”. Este un...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria face parcare pe un teren în valoare de jumătate de milion de euro, lângă Piața Iosefin
Moşniţa Nouă va primi de la Administrația Fondului de Mediu (AFM) aproape două milioane de lei, fonduri nerambursabile, pentru îmbunătățirea iluminatului public. De acest proiect vor beneficia un număr de 23 de străzi din comună. Pe lista proiectelor aprobate pentru finanțare, în cadrul Programului privind ”Creșterea eficienței energetice a infrastructurii de iluminat public”, derulat prin...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 23 de străzi din Moşniţa Nouă vor beneficia de iluminat public modern
Șoferii timișoreni care au autovehicule electrice și folosesc stațiile de alimentare deținute de Primăria Timișoara vor plăti acum mai mulți bani pentru folosirea curentului ”municipal” de la 1,40 de lei pe kilowatt, prețul plătit urcă la 1,90 de lei. Chiar și așa, primăria ne asigură că oferta lansată pentru acest serviciu este sub media prețurilor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul S-a scumpit șoferitul ”eco”, alimentat de la stațiile electrice ale Primăriei Timișoara
Comună aflată în continuă dezvoltare, Moşniţa Nouă are nevoie de un nou Plan Urbanistic General (PUG). În acest sens, Primăria Moşniţa Nouă demarează o consultare publică a locuitorilor comunei, pe baza unui chestionar.   Chestionarul face parte din studiile de fundamentare necesare elaborării PUG-ului și este realizat de Bogdan Nadolu, sociolog și profesor în cadrul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pentru elaborarea noului PUG, locuitorii comunei Moşniţa Nouă sunt consultaţi prin intermediul unui chestionar
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.